انسان قرن‌هاست که از انرژی بادی برای رفع نیازهایش استفاده می کند. وقتی درباره این منبع انرژی تجدید پذیر صحبت می‌کنید، اولین تصویری که در ذهن زنده می‌شود، تصویر توربین‌های بادی است. این توربین‌ها بیش از ۱۲۲ متر طول و ۴۰۰ تن وزن دارند.

    انرژی باد یکی از قدیمی ترین اشکال انرژی است . اختراعات به ظاهر ساده ای مثل آسیاب‌های بادی و بادبان‌های کشتی ، باعث گسترش زندگی در سرتاسر زمین شده اند؛ تصور کنید اگر بادبان اختراع نشده بود، سرزمین‌ها و قاره‌های جدید هیچ گاه کشف نمی‌شدند. اما ظهور فناوری‌های جدیدتر مثل موتور بخار ، باعث تولید برق ارزان قیمت شد و با رسیدن برق به تمامی نقاط جهان، استفاده از آسیاب‌های بادی به کلی فراموش شد.

 

 
   به نظر شما ، منبع این انرژی تجدید پذیر و نامحدود چیست؟

 

جواب این سوال ، خورشید  است. خورشید سیاره ی ما را گرم می‌کند اما به خاطر چرخش زمین، گرمای زمین یکنواخت نیست. این تغییرات دمایی باعث بی نظمی‌در فشار هوا می‌شود (طبق معادله ی حالت گاز کامل)و مولکول‌های هوا از نواحی با فشارهای بیشتر به نواحی با فشارهای کمتر منتقل می‌شود. نتیجه این تغییرات، ایجاد باد است.

    البته لازم به ذکر است انرژی باد ، علاوه بر این که مصرف انرژی های تجدید ناپذیر را کاهش می دهد بلکه باعث می شود اثرات مخرّب ناشی از آن مثل آلودگی هوا نیز کاهش یابد.

 قدر این نعمت الهی را بدانیم...

 

 

منبع: einsteinom.blog.ir