به گفته ی یک مهندس هوا فضا در برنامه ی مردم چی میگن در تاریخ 95/6/18 ، در بین 20 میلیون پرواز هواپیمایی تنها یک سانحه ی هوایی رخ می دهد.

   بدنه ی هواپیما به گونه ای ساخته شده که در یک سانحه ی سقوط، ابتدا بال ها و دم هواپیما جدا می شود و این امر ، ضربه ی ناشی از برخورد با زمین را کاهش می دهد و مسافران داخل هواپیما کمتر آسیب می بینند.

   سوال: از آن جایی که جعبه ی سیاه ، بسیار بسیار محکم است ،آیا می تواند بدنه ی هواپیما را تشکیل دهد تا در هنگام سقوط تخریب نشود و به مسافران ، آسیبی نرساند؟

پاسخ : خیر. این امر به دو دلیل زیر غیر قابل استفاده است:

1- جعبه ی سیاه از جنس فولاد است و در این صورت ، هواپیما وزن بسیار زیادی را متحمل می شود و به آسانی نمی تواند روی هوا بماند. برای محقق شدن پرواز ، باید موتور هواپیما در ابعاد اتاقی به اندازه m3 3×5×4 باشد که این اصلا به صرفه نیست و چنین موتوری ، وزن بسیار زیادی را تحمل خواهد کرد.

2- از آن جایی که جعبه ی سیاه فولادی ، وزن بسیار زیادی را داراست ، طبق فرمول انرژی جنبشی که اغلب شما با آن آشنا هستید [ k=1/2 mv2]، انرژی جنبشی بسیار بالا می رود و هرچند بدنه به ظاهر آسیب نمی بیند ، امّا در اثر این جنبش و شتاب زیاد ، مسافران جان خود را حتما از دست خواهند داد.

   امیدوارم این دو دلیل فیزیکی برای شما مخاطبان عزیز ، سودمند واقع شده باشد. هم چنین به عنوان حرف پایانی باید بگویم که افرادی تحصیل کرده در رشته ی مهندسی مکانیک از موفق ترین خلبانان خواهند شد زیرا مهندسی مکانیک ، علم مادر خلبانی است.

برگرفته شده از وبلاگ ردّپای فیزیک